Hvilket prisskilt skal i sætte på jeres bryllupsfotograf?

Hvad koster en bryllupsfotograf?

Vi har været meget heldige da vi igennem årene har fået et stigende antal henvendelser fra brudepar, om ønsket om at hyre os som bryllupsfotograf. Det er jo fantastisk, og giver os selvfølgelig et hint om, at vi gør noget rigtig i branchen og for vores forretning. Det stigende antal henvendelser fører desværre ikke til automatiske bookinger af flere bryllupper. Der der nemlig oftest står i vejen er vores priser for fotograferingen.

Det kommer sjælden som en overraskelse at, at prisen er en afgørende faktor, i brudepars valg af bryllupsfotograf. Ligesom i de fleste andre brancher vil vores kunder gerne have god kvalitet til en rimelig pris.

Det er ofte her den største kommunikationsmæssige udfordring ligger for os (og med garanti og hos andre bryllupsfotografer), især når mange brudepar opfatter en pris på 15.000 for en heldagsfotografering er for dyrt. Vi hører ofte par udtale en undren over ” Hvorfor skal en serviceydelse, der “kun” foregår på en lørdag fra klokken 13 til midnat, koste så meget?.

Et priseksempel opstillet herunder

Lad os tage det førnævnte eksempel på en heldagsfotografering til 15.000kr.

Moms

Momsen: I Danmark skal alle virksomheder med en omsætning over 50.000 årligt momsregistreres. Satsen på moms er 25% i Danmark. Af de 15.000 et brudepar betaler os, ser det sådan ud:

15.000 minus 20% = 3.000 til staten i form af moms. Det stiller så 12.000kr tilbage til os. Det ser jo fint ud, vil de fleste vel tænke …… men …..

Efterarbejde – billedbehandling

Alle jeres billeder fra dagen skal jo efterbehandles/billedbehandles, det siger sig selv. De fotos vi sender igennem kameraet og ned på flashkortet, skal som minimum justeres i forhold til kontrast, skarphed og farve. I nogle tilfælde, skal der også laves lidt hudretouchering på de officielle bryllupsportrætterne. Det tager en del tid!

Ved en heldags skyder vi mere end 2000 billeder, der alle sorteres. Ud af de 2000 billeder, skal der udvælges de bedste billeder, der så skal pålægges den ekstra billedbehandling, så jeres billeder kommer til at fremstå, som billederne på vores hjemmeside. Derfor skal hver enkelt billede justeres. Vi har selvfølgelig et godt workflow og er erfarne i brugen af både software og hardware. På den måde kan vi på en effektiv måde kæmpe os igennem jeres mange billeder fra jeres bryllup. Alligevel bruger vi i gennemsnit ca. 1 times billedbehandling pr time vi har fotograferet. Det betyder så, at den førnævnte 10 timers arbejdsdag pludseligt skal ganges med 2.

Vi er derfor landet på ca. 20 timers arbejde.

Kontorarbejde – mails + besvarelser etc

Udover det vi har beskrevet ovenfor, så bruges der også tid på at besvare mails samt telefonopkald med parret før og efter brylluppet. Der skal laves aftales retningslinjer med præsten i kirken,  laves online galleri hvor i kan downloade jeres billeder og mange andre banale opgaver. Ganske almindeligt administrationsarbejde, der hører til i enhver virksomhed.

Lad os sige det tager ca. et par timer per bryllup.

Det sender os så op ca. 22 arbejdstimer for et heldagsbryllup.

Transport

Da vi jo, som beskrevet på vores hjemmeside her, fotograferer over hele Danmark, så lad os antage at den gennemsnitlige transporttid til jeres bryllup er 3 timer.

Den samlede arbejdstid for 10 timers fotografering er altså pludseligt vokset til 28 timer eller 4 dages arbejde!

Prisen på de 12.000 plus moms skal herfor opfattes i sammenhæng med en arbejdstid på ca. 28 timer. Dette giver en timeløn ca. 400 kr. Det er STADIG ikke ringe, men bestemt heller ikke urimeligt forhold til at have en dygtig kreativ håndværker til at portrættere jeres bryllup. Vi skal også indbetale til pension, feriepenge, løn under sygdom og andre (normalt arbejdsgiverbetalte) ydelser er naturligvis ikke medregnet. Det betaler vi jo selv til.

For den ovenstående timeløn:

  • arbejder vi gerne om lørdagen (hvor andre holder fri),
  • Vi lever med de meget lange arbejdsdage med meget lidt pause,
  • Vi medbringer det nyeste professionelle fotoudstyr
  • Vi kommer ansvarsforsikret.
  • Overholder også andre udgifter der gælder for alle andre selvstændige, herunder: Markedsføring, revisor/regnskab, hjemmesiden opdateres etc.

Vi elsker jobbet, som bryllupsfotograf og vil da gerne arbejde med det i mange år frem. Derfor er vi også overbevist om at det kun kan lade sig gøre hvis jeg driver en forretning, der ikke kun tilfredsstiller den kunstneriske side af mig, men også er økonomisk forsvarlig.

Vi vil være beærede over at blive hyret til at fotografere jeres bryllup!